PŘEDDIPLOMNÍ PROJEKT

NÁKLADOVÉ NÁDRAŽÍ ŽIŽKOV - REVITALIZACE A KONVERZE AREÁLU

ANEB "ŽIŽKOFF IS ON"

Základní vize: při myšlence na nádraží a pohledu z ptačí perspektivy vždy zaujme prolnutí linií kolejí v tomto území. Jsou charakteristické pro dané území a dodávají mu  pohyb a dynamiku. Symbolem nádraží je také dovoz a vývoz. Pokud by se tedy mělo nádraží v určité míře zachovat, bylo by vhodné zachovat také to, co nádraží symbolizuje. Samozřejmě ne však v úplném počtu, ale otisklé jak v úrovni chodce,tak ve vyšších vrstvách zástavby. Právě z těchto důvodů byly linie zvoleny jako hlavní prvek konceptu.

Hlavní prvky:  území navazuje  na ulici Olšanská. Tato ulice má základní potenciál v tom, že se s rozvojem území bude měnit časem i ona. Tato skutečnost vedla k myšlence protažení tramvajové linky mezi křídla budovy. Linie Olšanské ulice je zakončena nejvyšším orientačním bodem konceptu - výškovou budovou. Výšky jednotlivých budov se směrem od Basilejského náměstí snižují, zároveň se zástavba postupně ztrácí a prolíná v park jdoucí územím od Židovských pecí na severu k řešené rezidenční části s vodní plochou na jihu. Stěžejní je také význam dovozu a vývozu, který charakterizoval tvar návrhu v jihozápadní části. Oproti konceptu, kde jsou budovy v příčném rastru na původní budovy, byl návrh upraven dle daných požadavků funkcí a také doplněn o další objekty, aby bylo území plně využité.

Funkční využití území: využití NNŽ je spíše víceúčelové. Po vnitřní straně obou budov nádraží vedou nákupní třídy s obchody a komerčními prostory. Vedle těchto retail prostorů se zde nachází galerie s ateliéry, spa centrum a hotel. Tyto provozy jsou doplněny o lofty ve vyšších podlažích. Konzola křižující v západní části obě ramena a rezidenční část na jihu je využita jako prostor pro expozici galerie a pro restauraci nad prostorem mezi křídly. V jižní části,tedy v řešeném návrhu, se nachází rezidenční bydlení s rekreační zónou v 1.pp, která zahrnuje sportovní vyžití, fitness centrum, vodní plochu s pláží a drobné komerční prostory. Příčné a šikmé hmoty bytových domů nesou liniový objekt, který symbolizuje otisk kolejí ve druhém plánu, tedy nad úrovní pohybu chodce. V objektu je zastoupena převážně bytová funkce doplněná o administrativu, která tvoří jakousi bariéru od frekventované komunikace. Bydlení je dále doplněno o mateřskou školu a základní uměleckou školu na jihovýchodní straně, které hmotově navazují na vyzdvižený liniový objekt.

Rekreační a odpočinková zóna náležící k residenčnímu bydlení je umístěna v 1.pp, cca o 4,5m níže než 1.np. Díky těmto podmínkám není pobyt narušen dopravou a hlukem z blízkých frekventovaných silnic. Je zde k dispozici: vodní plocha pro koupání s pláží, fitness centrum, kavárna, bowling, venkovní hřiště a drobné obchody.

Dopravní obslužnost: hlavní rychlostní silnice by vedla po obvodu řešeného Území. K obsluze vnitřních prostor území budou využívány méně frekventované silnice a  pěší zóny. Hlavní osou by vedla tramvajová trať, která by vjížděla do ústí pod mostem a dále pokračovala do Malešic. Územím by mohla vést i cyklostezka s navrženým parkem. Plánuje se také linka metra D. Jeho výstup by byl případně umístěn na novém náměstí na západě a další podél severního křídla budovy dále na východ. Jako chodníky pro pěší by se z části využily zachované linie kolejí, které budou zatravněné nebo zapuštěné do povrchu chodníků.